Ολοκληρώθηκε το Σάββατο 24 Ιουνίου το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αιγίου «Θόδωρος Αγγελόπουλος», το οποίο πραγματοποιήθηκε από τις 18 έως τις 24 Ιουνίου 2023. Ήταν μια διοργάνωση που θα μείνει αξέχαστη τόσο στους διοργανωτές όσο και στους παντί τρόπω συμμετέχοντες. Φέτος, η ανταπόκριση του κοινού ήταν εντυπωσιακή με τον κήπο του Πολύκεντρου Συνεδριακού Κέντρου να γεμίζει κάθε βράδυ στις προβολές των διαγωνιστικών προγραμμάτων, και να δίνει δυναμικό παρόν στις παράλληλες δράσεις.
Η τελετή λήξης με παρουσιάστρια τη Φιορέλα Μαστροκάλου, μπορεί να μεταφέρθηκε στον εσωτερικό χώρο του Πολύκεντρου Συνεδριακού Κέντρου, όμως αυτό δεν επηρέασε στο παραμικρό τη διάθεση του κοινού, η οποία κορυφώθηκε με ένα εκρηκτικό live από τους Mikro! 8 χρόνια μετά την τελευταία τους εμφάνιση σε ένα μοναδικό reunion με παλμό και ασταμάτητο χορό, ήταν το ιδανικό κλείσιμο ενός ζωντανού φεστιβάλ δίπλα στα επιβλητικά κτίρια της παλιάς χαρτοποιίας.
Όλα ξεκίνησαν με τη μοναδική προβολή της αριστουργηματικής Περιφρόνησης του Ζαν Λικ Γκοντάρ ένα 24ωρο πριν την Τελετή Έναρξης του φεστιβάλ. Τη βραδιά άνοιξε η προβολή της πρώτης κινηματογραφικής σκηνοθετικής δουλειάς του Μάκη Παπαδημητρίου, τη μικρού μήκους ταινία, «Λίλα» που γοήτευσε και συγκίνησε τους θεατές. Ο αγαπημένος ηθοποιός και φίλος του φεστιβάλ ήταν παρών και είχε μια σύντομη συνομιλία με το κοινό.
Tην Κυριακή 18 Ιουνίου και λίγο πριν την τελετή έναρξης, η εκπαιδευτική εταιρεία Cinemathesis πραγματοποίησε ένα μοναδικό κινηματογραφικό εργαστήρι για παιδιά και εφήβους, μια φιλμική συνάντηση με το έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου -του οραματιστή σκηνοθέτη- και τα παιδιά, με αφετηρία και προορισμό τον κινηματογραφικό κόσμο του δημιουργού. Το βράδυ, πραγματοποιήθηκε η λαμπερή τελετή έναρξης, με παρουσιάστρια την ηθοποιό Φιορέλα Μαστρόκαλου, κατά την οποία ανακοινώθηκαν οι κριτικές επιτροπές του φεστιβάλ, μέλη των οποίων παρευρέθηκαν και απηύθηναν χαιρετισμό, δηλώνοντας ενθουσιασμένοι τόσο από την τοποθεσία όσο και από τις προοπτικές της διοργάνωσης.
Ανάμεσα σε άλλες παρουσίες, καταγράφηκε και εκείνη της συζύγου και μόνιμης συνεργάτιδας του Θόδωρου Αγγελόπουλου, Φοίβης Οικονομοπούλου, η οποία στον χαιρετισμό της δήλωσε ιδιαιτέρως χαρούμενη από την ονοματοθεσία του φεστιβάλ, ενώ μίλησε με θερμά λόγια και για την έκθεση φωτογραφίας που πραγματοποιήθηκε στον κήπο του Πολύκεντρου Συνεδριακού Κέντρου με ανέκδοτες φωτογραφίες του Νίκου Τσούχλου και της Μαρίας Τόττη-Γιαννοπούλου από τις ταινίες «Ο Μεγαλέξαντρος» (1980) και «Μία αιωνιότητα και μία μέρα» (1998). Η τελετή έναρξης ολοκληρώθηκε με την Μαρία Παναγιωτακοπούλου σε μια μοναδική περιγραφή της αλληλεπίδρασης των κατοίκων του Αιγίου και του Θόδωρου Αγγελόπουλου κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων που πραγματοποίησε ο μεγάλος σκηνοθέτης στην πόλη του Αιγίου, τα οποία έχουν καταγραφεί στο βιβλίο της «Φώτα, Μοτέρ, Πάμε – Το Αίγιο μέσα από τον φακό του Θόδωρου Αγγελόπουλου», Εκδ. Ηδύφωνο.
Ακολούθησε συναυλία της υπέροχης Nalyssa Green, που με τις μελωδίες της ταξίδεψε το κοινό που είχε την ευκαιρία να την απολαύσει σε επιτυχίες της, αλλά και νέα τραγούδια με την εξαιρετική μπάντα της.
Η πρώτη μέρα της κανονικής ροής προγράμματος του φεστιβάλ εντυπωσίασε τους θεατές, καθώς τη Δευτέρα 19 Ιουνίου στις 19:30, σε μια συναισθηματικά φορτισμένη προβολή, το κοινό παρακολούθησε την ταινία του Γιάννη Σολδάτου και του Αντώνη Κόκκινου, «Θόδωρος Αγγελόπουλος, Νίκος Παναγιωτόπουλος – Ο καθένας και η μουσική του». Πρόκειται για έναν διάλογο των δύο σπουδαίων σκηνοθετών, κατά τον οποίο αναλύεται η κατάσταση στον κινηματογράφο που συνάντησαν στο ξεκίνημά τους, οι διαφορετικές πορείες που ακολούθησαν, οι προτιμήσεις του καθενός από τη φιλμογραφία του άλλου, αλλά και οι συνθήκες που οδήγησαν στον Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο, ηγέτης του οποίου ήταν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος. Η Φοίβη Οικονομοπούλου, ήταν παρούσα και απάντησε σε ερωτήσεις.
Τη Δευτέρα στις 21:15 ξεκίνησαν οι προβολές του διαγωνιστικού προγράμματος του φεστιβάλ, οι οποίες κράτησαν ως την Παρασκευή. Η πρώτη χρονιά του Animation ήταν απολύτως επιτυχημένη, ενώ και τα υπόλοιπα διεθνή διαγωνιστικά προγράμματα (Μυθοπλασία, Ντοκιμαντέρ), καθώς και το Εθνικό Σπουδαστικό εντυπωσίασαν από το υψηλό επίπεδο των συμμετοχών. Ταινίες μικρού μήκους με πρεμιέρα στις Κάννες, το Βερολίνο, τη Βενετία προβλήθηκαν κάτω από τον έναστρο ουρανό του Αιγίου, δίπλα στη μαγική θάλασσα, με συνοδεία τα κύματα και τους ήχους της νύχτας.
Τριήμερο διαλέξεων
Την πρώτη χρονιά συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο Πατρών, το φεστιβάλ στράφηκε στον ακαδημαϊκό χώρο, διοργανώνοντας τρεις διαλέξεις με σημαντικούς ακαδημαϊκούς. H Sylvie Rollet, Ομότιμη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Poitiers, o Θανάσης Βασιλείου, Αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Poitiers, και η Μαρία Ανδρονίκου, Ιστορικός Τέχνης και Διδάκτωρ της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στις ομιλίες τους ανέλυσαν το έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου και του Ζαν Λικ Γκοντάρ, αλλά και τη σχέση αρχιτεκτονικής και κινηματογράφου.
Πιο συγκεκριμένα η Sylvie Rollet, στην ομιλία της, «Θόδωρος Αγγελόπουλος – Περνώντας τα σύνορα» αναφέρθηκε στη διάσχιση των ορίων τόσο σε επίπεδο φόρμας, όσο και σε ένα ευρύ αφηγηματικό πλαίσιο, από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Με παραδείγματα, παρέδωσε μια διάλεξη πλούσια σε αναφορές στο έργο του μεγάλου Έλληνα σκηνοθέτη.
Ο Θανάσης Βασιλείου, στην παρουσίασή του, «Jean-Luc Godard & Θόδωρος Αγγελόπουλος: μια διαρκής ρήξη με την Ιστορία» ανέλαβε το δύσκολο έργο της σύνδεσης του Θόδωρου Αγγελόπουλου και του Ζαν Λικ Γκοντάρ και μέσα από μια ιστορική περιήγηση, αλλά και ανάλυση σεκάνς από το έργο τους, μίλησε για τη ρήξη με την κλασική αφήγηση που εντοπίζεται σε αυτό και για τους διαφορετικούς δρόμους μέσα από τους οποίους φτάνουν στο ίδιο σημείο.
Η Μαρία Ανδρονίκου, στη διάλεξή της, η οποία πραγματοποιήθηκε στα Παλαιά Σφαγεία Αιγίου, έναν εκπληκτικό πρόσφατα ανακαινισμένο χώρο, ασχολήθηκε με το θέμα: «Tο αρχιτεκτονικό και το κινηματογραφικό: Μια σύγκλιση γλωσσών». Πιο συγκεκριμένα, εξετάστηκε η μοντέρνα αρχιτεκτονική της εικόνας, (συμπεριλαμβανομένων των όψιμων εκδόσεων της), στον κινηματογράφο του Χόλιγουντ μετά το 1980. Τονίστηκε ο αντικατοπτρισμός του βίαιου αρσενικού και ο ρόλος της γυναίκας στη συνολική αρχιτεκτονική της εικόνας, μέσα από case studies.
WIFT GR και GSC: Δύο νέες συνεργασίες με απεριόριστη δυναμική!
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αιγίου «Θόδωρος Αγγελόπουλος» έχει τη χαρά να βρίσκεται μέσα σε ένα δίκτυο συνεργασιών που από τη δεύτερη εκδοχή του, του εξασφαλίζει μια θέση ανάμεσα στα σημαντικότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ της Ελλάδας.
Προς αυτή την κατεύθυνση, το φεστιβάλ συνεργάστηκε φέτος με το δίκτυο WIFT GR, το οποίο με δυναμισμό και θέληση, τοποθετεί τη γυναίκα στο κέντρο του οπτικοακουστικού τομέα και διατυπώνει το καίριο και αυτονόητο αίτημα της ισόρροπης εκπροσώπησης του γυναικείου φύλου στον κινηματογράφο και την τηλεόραση.
Σε μια πολύ σημαντική εκδήλωση, την Παρασκευή 23 Ιουνίου, το κοινό είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια συζήτηση πάνελ με τίτλο, «Ένα γυναικείο κινηματογραφικό βλέμμα». Στη συζήτηση συμμετείχαν η Λένα Ράμμου, σύμβουλος διοίκησης οπτικοακουστικού τομέα και Αντιπρόεδρος Δ.Σ. του WIFT GR, η Λίτσα Γιαννοπούλου, Γ.Γραμματέας της Ένωσης Γυναικών Ελλάδας, η Δώρα Χρυσικού, ηθοποιός και μέλος του WIFT GR, ενώ τη συζήτηση συντόνισε η Μιρέλλα Λεγάκη, οικονομολόγος, μέλος ΔΣ της Ομοσπονδίας Κινημ/φικών Λεσχών Ελλάδας και μέλος ΔΣ του WIFT GR.
Στο πλαίσιο της συζήτησης προβλήθηκαν δύο από τις καλύτερες ταινίες μικρού μήκους των τελευταίων ετών: I Am Mackenzie (2019) Σκηνοθεσία: Άρτεμις Αναστασιάδου και Memoir of a Veering Storm (2022) Σκηνοθεσία: Σοφία Γεωργοβασίλη.
Η συζήτηση άνοιξε και το κοινό συμμετείχε ενεργά, δείχνοντας τεράστιο ενδιαφέρον για φλέγοντα θέματα που αγγίζουν ολόκληρη την κοινωνία.
Midnight Express: Μια μοναδική εμπειρία!
Την Παρασκευή 23 Ιουνίου και μετά από 3.30 ώρες προβολής ταινιών του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος Μυθοπλασίας, ο Άκης Καπράνος χάρισε μια μοναδική εμπειρία στο κοινό που έσπευσε να παρακολουθήσει τη μεταμεσονύκτια προβολή του Midnight Express, της κινηματογραφικής λέσχης που έχει «κατακτήσει» την Αθήνα με τις μεταμεσονύκτιες προβολές της. Ιδρυτής και οργανωτής ο κριτικός κινηματογράφου, Άκης Καπράνος που με μια υπέροχα γλαφυρή περιγραφή, προλόγισε την ταινία «Suspiria» του Dario Argento. Ένα καλτ αριστούργημα, ένα σκηνοθετικό επίτευγμα που «αιχμαλώτισε» τους θεατές. Η μουσική του εξωπραγματική, πολλαπλασιάζει την επιρροή που ασκούν τα συμμετρικά κάδρα του Argento.
Η προβολή έκλεισε με το κοινό γοητευμένο να συζητά με τον Άκη Καπράνο, ενώ το φεστιβάλ έχει ήδη κλείσει ραντεβού για την επόμενη διοργάνωση με το Midnight Express.
Το Σάββατο 24 Ιουνίου και λίγο πριν την τελετή λήξης, η Ένωση Ελλήνων Κινηματογραφιστών και συγκεκριμένα ο Πρόεδρος, Γιώργος Φρέντζος και το μέλος της GSC, Γιώργος Καρβέλας, δύο καταξιωμένοι Διευθυντές Φωτογραφίας, παρέδωσαν ένα ιδιαιτέρως ενδιαφέρον masterclass, πάνω στο ρόλο του διευθυντή φωτογραφίας στην κινηματογραφική δημιουργία. «Η φωτογραφία στον κινηματογράφο: Αλήθειες και ψέματα», αποδείχτηκε ότι ήταν μάλλον το πρώτο από μια σειρά masterclasses, τα οποία θα ακολουθήσουν σε επόμενες εκδοχές του φεστιβάλ και πάντα σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Κινηματογραφιστών, καθώς οι απορίες του κοινού ήταν πολλές και η δίψα για γνώση πάνω σε αυτό το θέμα μεγάλη.
Πρωινό Σαββάτου: Τα φώτα στα παιδιά!
Το πρωινό του Σαββάτου, το Πολύκεντρο Συνεδριακό Κέντρο γέμισε με παιδιά, μικρούς δημιουργούς που έφτασαν για να απολαύσουν τις ταινίες τους! Σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, μαθητές 8 σχολείων της Αχαΐας δημιούργησαν μια ταινία μικρού μήκους εξ αρχής, με δικά τους μέσα για να συμμετάσχουν στη σειρά προβολών «Ήχος, Κάμερα, Παιδιά, Πάμε!», η οποία δεν είχε διαγωνιστικό χαρακτήρα. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά ξεκίνησαν να εξοικειώνονται με την κινηματογραφική γλώσσα, μέσα από τη συνεργασία και το κοινό όραμα που απαιτεί η δημιουργική διαδικασία.
Συμμετείχαν τα σχολεία:
- 2ο Γυμνάσιο Αιγίου – «Αίγιο: Όμορφη πόλη …μια ανοιχτή αγκαλιά»
- Γυμνάσιο Δάφνης – «Η Μαύρη Βρύση»
- 14ο Γυμνάσιο Πάτρας – «Το κάστρο της Πάτρας και η συμβολή του στον αγώνα της εθνικής ανεξαρτησίας 1821»
- 20ο Γυμνάσιο Πάτρας – «Νικώντας τον ανίκητο… εθισμό»
- 21ο Γυμνάσιο Πάτρας (Εκπαιδευτικοί: Ελένη Μπούρη, Κατερίνα Χαρακίδα) – «Μην Πληγώνετε τη Γη»
- 21ο Γυμνάσιο Πάτρας (Εκπαιδευτικοί: Μαρία Νιμπή, Μάνος Συμιανάκης) – «Σκυλαίος και Γατουλιέττα»
- 1ο ΕΠΑΛ Πάτρας – «Έτσι, για πλάκα»
- 3ο ΓΕΛ Πάτρας – «Ασανσέρ»
Ακολούθησε προβολή της μικρού μήκους ταινίας των μαθητών του ΣΤ2, του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ναυπάκτου, «Το Τελευταίο Κουδούνι» σε σενάριο του Ανδρέα Στεφανόπουλου και σκηνοθετική επιμέλεια του Ανδρέα Λαμπρόπουλου.
Στη συνέχεια ο αγαπημένος συγγραφέας παρέδωσε ένα μοναδικό εργαστήριο, κατά το οποίο τα παιδιά κλήθηκαν να σχεδιάσουν storyboards, για πιθανές περιπέτειες του Τριγωνοψαρούλη! Η αστείρευτη φαντασία των παιδιών οδήγησε τον διάσημο ήρωα του Βαγγέλη Ηλιόπουλο σε όλα τα πιθανά μέρη! Το πρωινό πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την προβολή του προγράμματος «Με το Ντοκιμαντέρ μου ταξιδεύω» από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων.
Στην τελετή λήξης ανακοινώθηκαν οι ταινίες που βραβεύονται από τις κριτικές επιτροπές και το κοινό, με σημαντικές παρουσίες από τον χώρο του κινηματογράφου, αλλά και της πολιτικής σκηνής. Η υπόσχεση που δόθηκε από τους διοργανωτές ήταν ότι το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αιγίου θα έρθει δυναμικό και ανανεωμένο τον Ιούνιο του 2024!
Το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους με διοργανώτρια την ΔΗ.Κ.ΕΠ.Αιγιαλείας επανήλθε με ένα διευρυμένο δίκτυο συνεργασιών με συνδιοργανωτές την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και το Πανεπιστήμιο Πατρών, υποστηρικτές το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, την Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, το WIFT GR, την Ένωση Ελλήνων Κινηματογραφιστών, τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας και την Κινηματογραφική Λέσχη Αιγίου.
Χρυσός Χορηγός του Φεστιβάλ η Ολυμπίας Οδός και χορηγοί το Κτήμα Μέγα Σπήλαιο και η ΤΙΤΑΝ. Χορηγοί επικοινωνίας ΕΡΤ ΠΑΤΡΑΣ – ΕΡΤ 3.